11.19 Admin - Salgsregioner
Introduksjon
Mange oppføringer (bl.a. ansatte og salgsordrer) kan merkes med hvilken salgsregion de tilhører. Dette gjør at du kan budsjettere og rapportere salg fordelt på salgsregioner. Hver enkelt selger kan kobles mot sin salgsregion fra fanekortet "Ansettelsesforhold" under Admin - Ansatte.Introduksjon
Mange oppføringer (bl.a. ansatte og salgsordrer) kan merkes med hvilken salgsregion de tilhører. Dette vil bl.a. påvirke visningen av Organisasjon - Organisasjonsplan, salgsregionsfilteret i Samhandling - Gruppekalender og mottakergrupper for Meldinger - Direktemeldinger.Felter i liste for salgsregioner
Listen under viser hvilke felter som vises i listen for salgsregioner (Admin - Salgsregioner).- ID: ID for oppføring.
- Sortering: Tall som indikerer egendefinert sorteringsrekkefølge.
- Navn: Navn på oppføring.
- Leder: Navn på regionsleder.
- Ansatte: Antall ansatte som tilhører salgsregionen.
- Sist endret: Tidspunkt oppføringen ble sist endret.
- Av: Initialer for den ansatte som endret oppføringen sist.
Opprette en ny salgsregion
Salgsregioner opprettes ved å velge "Ny salgsregion" fra verktøylinjen på siden "Admin - Salgsregioner".Innfyllingsfelter
- Navn: Navn på oppføring.
- Leder: Navn på regionsleder.
- Sorteringsindeks: Tall som indikerer egendefinert sorteringsrekkefølge.
- Aktiv: Om oppføringen er aktiv (tilgjengelig i oppslagsvinduer) eller deaktivert (ikke tilgjengelig i oppslagsvinduer).
- Notat: Fritekstnotat.
Sorteringsindeks
Med sorteringsindeksen kan du påvirke hvilke oppføringer som kommer øverst i listen når du gjør et oppslag. Dette forenkler valgsituasjonen for brukeren dersom det er noen valg som benyttes oftere enn andre.Sorteringsindeksen angir du som et positivt tall. Oppføringer med sorteringsindeks = 1 vil vises foran oppføringer med sorteringsindeks = 2 og så videre. Oppføringer uten sorteringsindeks vil vises nederst i listen.
Dersom du ikke ønsker at en oppføring skal sorteres foran andre lenger, tømmer du ganske enkelt ruten for sorteringsindeks og lagrer oppføringen.
Filtrere listen
Listen kan filtreres etter ansatt (person som har lagret oppføringen sist). For å filtrere basert på ansatt, velger du fra rullegardinmenyen "Vis" på verktøylinjen.- Alle aktive: Viser alle aktive oppføringer (standardvisning).
- Mine: Viser kun oppføringer du selv har opprettet eller lagret sist.
- Ikke mine: Viser oppføringer du hverken har opprettet eller lagret sist.
- Kun deaktiverte: Viser kun deaktiverte oppføringer.
- Alle: Viser alle oppføringer.
Søke i listen
Listen kan filtreres på ansatt og status som angitt ovenfor. Du kan i tillegg hente frem et eget søkepanel når du jobber med listen. Søkepanelet åpner du ved å velge "Søk" på verktøylinjen. Når du har valgt ønskede kriterier, velger du knappen "Søk" til venstre under søkekriteriene. Bruk knappen "Skjul" for å "rulle opp" søkekriteriene slik at listen igjen fyller hele vinduet. "Nullstill"-knappen benytter du for å ta bort alle innlagte søkekriterier. Denne knappen finner du også på verktøylinjen.Dersom det er aktive søkekriterier i bruk i listen, vil dette indikeres med et utropstegn på trakt-ikonet i verktøylinjen.
Følgende søkekriterier er tilgjengelige i området for søkekriterier:
Kolonne 1
- Navn: Viser oppføringer med navn som inneholder angitt tekst.
- Notat: Viser oppføringer med fritekstnotat som inneholder angitt tekst.
- Fritekst: Viser oppføringer med navn og/eller fritekstnotat som inneholder angitt tekst.
- Opprettet av: Viser oppføringer som er opprettet av en bestemt ansatt.
Kolonne 2
- ID: Viser oppføringer med ID som er "større eller lik", "mindre eller lik", "lik" eller "forskjellig fra" en angitt verdi.
- I bruk: Viser oppføringer som er i bruk et antall ganger "større eller lik", "mindre eller lik", "lik" eller "forskjellig fra" en angitt verdi.
- Sorteringsindeks: Viser oppføringer som har sorteringsindeks som er "større eller lik", "mindre eller lik", "lik" eller "forskjellig fra" en angitt verdi.
- Sist endret av: Viser oppføringer som er sist endret av en bestemt ansatt.
Kolonne 3
- Datofelt 1: Søk etter dato opprettet/sist endret innnenfor en bestemt fradato og/eller en bestemt tildato.
- Datofelt 2: Søk etter dato opprettet/sist endret innnenfor en bestemt fradato og/eller en bestemt tildato.