5.6 CRM - Konkurrenter
Introduksjon
"CRM - Konkurrenter" viser liste over alle foretakets konkurrenter. Du kan legge inn konkurrentene dine med markedsandel, en subjektiv vurdering samt gjennomføre en SWOT-analyse av hver enkel konkurrent.Den globale konkurrentlisten kan benyttes som grunnlag for å angi konkurrenter i salgsmuligheter.
Hva er SWOT?
SWOT kan defineres som Strengths and Weaknesses as they relate to our Opportunities and Threats in the marketplace (på norsk: Styrker og svakheter sett i forhold til muligheter og trusler i markedet).For å kunne være konkurransedyktig i markedet ditt, er det essensielt å kjenne konkurransesituasjonen. Du bør vite hvem som er dine verste konkurrenter samt hva som er deres sterke og svake sider. Det kan dermed være hensiktsmessig å utføre en SWOT-analyse for hver av konkurrentene. Dette er et uvurderlig verktøy i planleggingen av din salgsstrategi. Ofte vil du kunne finne områder der konkurrentene har svakheter som du kan bruke i din argumentasjon overfor kunden.
Det anbefales at du utfører en SWOT-analyse for egen bedrift, og så gjør det samme for din(e) hovedkonkurrent(er). Avhengig av bedriftsstørrelse, produkt, marked, osv, vil mange bedrifter utføre SWOT-analyser for eksempelvis ulike produkter, markeder, markedssegmenter, m.m.
En SWOT-analyse fokuserer på fire områder:
- Strengths (styrker)
- Weaknesses (svakheter)
- Opportunities (muligheter)
- Threats (trusler)
Fordeler | Ulemper | |
Intern opprinnelse (organisasjonen) | Strengths (styrker) | Weaknesses (svakheter) |
Ekstern opprinnelse (omgivelsene) | Opportunities (muligheter) | Threats (trusler) |
Figur: SWOT-diagrammets oppbygning
Her er et tenkt eksempel på en SWOT-analyse med noen få stikkord fylt inn.
Fordeler | Ulemper | |
Intern opprinnelse (organisasjonen) |
Styrker
|
Svakheter
|
Ekstern opprinnelse (omgivelsene) |
Muligheter
|
Trusler
|
Figur: Eksempel på SWOT-analyse
Noen CRM-systemer lar deg kartlegge og analysere konkurrentene dine i detalj.
Det er viktig at de aktuelle konkurrentene synliggjøres i hver eneste salgsmulighet slik at selgeren alltid vet hvem som eventuelt kan forhindre salgssuksess.
Hvis du taper et salg, er det også viktig å bruke litt tid på hvem som eventuelt vant salget, samt hva som var utslagsgivende (tapsårsak).Felter i liste over konkurrenter
Listen under viser hvilke felter som vises i liste over konkurrenter (CRM - Konkurrenter).- (Globus): Angir om konkurrenten opererer internasjonalt eller ikke.
- SWOT: Angir hvilke av feltene for SWOT som er registrert for konkurrenten.
- Firmanavn: Firmanavn for konkurrenten.
- Produktnavn: Navn på produkt hos konkurrenten som du konkurrerer med.
- Versjon: Versjonsnummer for produkt hos konkurrenten som du konkurrerer med.
- Nasjonalitet: Nasjonalitet for konkurrenten.
- Vurdering: Angir din subjektive vurdering av konkurrenten i forhold til din virksomhet på en skala fra 1 til 5 (indikert med stjerner).
- Markedsandel: Angir markedsandelen til konkurrenten i prosent.
- Sist endret: Tidspunkt informasjon om konkurrenten ble sist endret.
- Av: Initialer til den som lagret informasjon om konkurrenten sist.
- (Ikoner): Ikoner med kobling mot webside til konkurrenten samt oppføringen i Brønnøysund og Leverandørguiden.
Registrere en ny konkurrent
Konkurrenter registreres ved å velge "Ny konkurrent" fra verktøylinjen på siden CRM - Konkurrenter.Innfyllingsfelter for konkurrenter
Fanekort "Detaljer"
Følgende innfyllingsfelter er tilgjengelige:- Firmanavn: Firmanavn for konkurrenten.
- Produktnavn: Navn på produkt hos konkurrenten som du konkurrerer med.
- Versjon: Versjonsnummer for produkt hos konkurrenten som du konkurrerer med.
- Nasjonalitet: Nasjonalitet for konkurrenten.
- Notat: Fritekstnotat for konkurrent.
- Webside: Adresse til konkurrentens webside.
- Internasjonal aktør: Angir om konkurrenten opererer internasjonalt eller ikke.
- Vurdering: Angir din subjektive vurdering av konkurrenten i forhold til din virksomhet på en skala fra 1 til 5.
- Markedsandel: Angir markedsandelen til konkurrenten i prosent.
- Antall ansatte: Angir hvor mange ansatte konkurrenten har.
- Årlig omsetning: Angir årlig omsetning for konkurrenten.
- Resultat siste år: Angir regnskapsresultat for konkurrenten siste år.
- Resultat nest siste år: Angir regnskapsresultat for konkurrenten nest siste år.
- Resultat tredje siste år: Angir regnskapsresultat for konkurrenten tredje siste år.
- Opprettet: Tidspunkt konkurrenten ble registrert samt initialer til den ansatte som utførte handlingen.
- Sist endret: Tidspunkt konkurrenten ble sist lagret samt initialer til den ansatte som utførte handlingen.
Fanekort "SWOT-analyse" (ikke synlig ved opprettelse av konkurrent)
Følgende innfyllingsfelter er tilgjengelige:- Styrker: Angir konkurrentens styrker.
- Svakheter: Angir konkurrentens svakheter.
- Muligheter: Angir konkurrentens fremtidige muligheter i markedet.
- Trusler: Angir trusler mot konkurrentens virksomhet.